Pengikut

Jumaat, 18 Februari 2011

IKRAM SAUDARA BARU YANG DILUPAKAN

Assalamualaikum..
Alhamdulillah saya masih bernafas hingga detik ini. Rezki Allah melimpah ruah. Kerana RahmatNya, kita tak perlu bayar udara bersih yang kita hirup. Allah bagi free. Nikmat inilah yang patut kita syukuri.
        Berkenaan dengan tajuk di atas, ingin saya berkongsi cerita dengan rakan di luar sana. Harap fikir dan risau kita jadi asbab Hidayah Allah pada semua manusia. Hari ini kita gembira apabila seorang hamba Allah masuk Islam. Kita bangga dengan usaha kita yg tak seberapa... Allah bagi hidayah pada orang bukan Islam memeluk agama Islam. Maka kita bantu dia untuk dapatkan nama Islam yang cukup baik maknanya. Alhamdulillah. Moga nama baru itu akan jadi doa buat saudara baru kita.
       Saya dengan ketentuan Allah telah berpindah ke tempat kerja yang baru. Mulanya rasa macam nak menangis apabila masuk ke ruang legar.. sudah ada patung mariam dan anaknya (patung kristian). Bila diamati.. patung ini amat dijaga kerana duduk dalam almari kaca dan sentiasa digilap cerminnya. Pada asalnya sekolah ini memang sekolah Mubaligh. Tetapi sekarang dah jadi Sekolah Kebangsaan..
       Kebimbangan mula terasa.. berapa ramaikah guru muslim di sini? masa tu belum buat Usaha Dakwah. Cuma risau, takut dan bimbang iman yang setipis kulit bawang ni akan semakin terhakis. Hari pertama bekerja di tempat baru memang kekok. Maklum sajalah tak kenal maka tak mesra. Sebahagian besar murid di sini bukan Islam. Malah masih ada bilik yang dikhaskan utuk penganut kristian dengan dijaga oleh seorang makcik (paderi). Balik rumah mengadu pada suami. Kenapa dapat tempat kerja yang takde suasana Islam.
     Suami pujuk.."mungkin Allah pilih ayang untuk jaga murid Islam di sana.." alamak? Saya ker? saya bukan ustazah? Ilmu pun takde..sekadar pandai sembahyang, puasa dan tutup aurat jer.
     Hari demi hari berlalu.. suatu hari saya dapat tahu ada seorang guru ni adalah saudara baru. Ciri-ciri sebagai orang Islam memang tak nampak. Beliau juga masih guna nama lama (bukan nama Islam) sebagai nama panggilannya. Saya dapat tahu pun apabila ada guru lain beritahu. Dia memeluk Islam sejak berkahwin lagi. Kalau tak silap anak sulungnya sudahpun berusia 15 tahun. Maksudnya dia sudah Islam 15 tahun dulu (bukan saudara barulah kan).
      Hari ini atas kasih sayang Allah, saya terpilih untuk buat Usaha Dakwah. Sebelum ni tak ambil kisah pun apa nak jadi dengan orang lain. Yang penting diri sendiri selamat!!!! Sedikit demi sedikit saya dan suami mula ada kesedaran untuk risau iman diri dan iman orang lain. Alhamdulillah Allah beri kekuatan untuk amal perintah Allah dan baharui iman setiap hari.
     Hari ini juga saya mula risau dan takut. Takut Allah murka. Takut azab Allah. Semua ketakutan ini semakin hari semakin menebal kerana saya tak mampu bawa seorang Islam untuk dekat dengan Agama. Saya bimbang di akhirat kelak Allah soal kenapa saya tak bimbing dia untuk taat perintah Allah dan tutup aurat. Saya takut asbab ini akan memudahkan saya dihumban ke neraka. wahai Allah, sesungguhnya aku tidak layak untuk syurgaMu, tapi aku tidak mampu menanggung siksa nerakaMu. Terimalah taubatku.. ampunkanlah dosaku, dosa kedua ibu bapaku dan dosa sekalian umat Islam. 
    Kepada semua pembaca yang ada fikir dan risau akan hal ini, bantulah saya dengan doa agar saya diberi kekuatan untuk amal agama dan dapat ikram serta bimbing saudara baru kita untuk taat perintah Allah. Sesungguhnya saya hanyalah insan dhaif yang tak punya apa-apa ilmu. Hanya lakukan apa yang termampu.
    Ini hanyalah secebis kisah saudara baru. Entah berapa ramai lagi Saudara Baru di luar sana yang kita abaikan. Tugas kitalah sebagai orang Islam untuk bantu mereka. Bukankah begitu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Mengenai Saya

Foto saya
Penang, Malaysia
Menjadi wanita solehah akhir zaman adalah idamanku dan keampunan Allah kudambakan selalu. semoga semangatku untuk menjadi daei akan terlaksana